kasyfiskalne.pl

Używana czy nowa kasa fiskalna – co wybrać?

Używana czy nowa kasa fiskalna

Używana czy nowa kasa fiskalna – co wybrać? Szukając kasy fiskalnej na aukcjach internetowych, bardzo często możemy trafić na oferty sprzedaży używanych kas fiskalnych w korzystnych cenach. Zanim jednak zdecydujemy się na transakcję, warto najpierw zorientować się między innymi, z jakimi dodatkowymi kosztami się ona wiąże oraz, jakie wymogi prawne musi spełniać, aby była w pełni legalna. Są to kwestie, które pomogą w podjęciu właściwej decyzji, dotyczącej zakupu używanej bądź całkiem nowej kasy fiskalnej.

 

Jak działa kasa fiskalna?

Każde urządzenie fiskalne posiada wbudowany moduł fiskalny, na którym rejestrowane są wszystkie zdarzenia na kasie. Oznacza to, że zapisywana jest między innymi każda sprzedaż oraz każdy raport dobowy, oraz miesięczny. Tego rodzaju danych nie może edytować ani użytkownik, ani pracownik serwisu, dzięki czemu znacznie ograniczona jest możliwość manipulacja tymi danymi. Nie oznacza to jednak, że w kasie fiskalnej nie ma informacji, które jesteśmy w stanie zmienić. Otóż bez najmniejszych trudności możemy zmienić nagłówek kasy, zaprogramowane towary, adres oraz nazwę firmy. Należy jednak pamiętać, że numer NIP jest również przypisany do urządzenia na stałe, dlatego jakiekolwiek próby jego skasowania czy zmiany nie skończą się powodzeniem. Takie rozwiązanie sprawia, że z kasy może korzystać tylko jeden przedsiębiorca a funkcjonowanie urządzeń fiskalnych na rynku wtórnym jest bardzo mocno ograniczone. Czas, w jakim kasa była używana, nie ma w tej kwestii żadnego znaczenia. Nawet jeśli urządzenie działało przez niecały jeden dzień, zafiskalizowano na nim NIP przedsiębiorcy. Oznacza to, że my jako nabywcy, nie możemy rejestrować na nim własnych transakcji.

Czy można ponownie zafiskalizować używaną kasę?

Oczywiście jest to możliwe poprzez wymianę modułu fiskalnego. Przed zakupem warto jednak zwrócić uwagę, czy urządzenie spełnia kilka innych warunków, dzięki którym może ona być w pełni funkcjonalna.

  • Kasa przed sprzedażą powinna zostać zamknięta i wyrejestrowana przez poprzedniego właściciela. Przed zakupem powinniśmy sprawdzić, czy poprzedni właściciel zlecił dokonanie odczytu kasy oraz załatwił wszelkie niezbędne formalności w odpowiednim Urzędzie Skarbowym.
  • Aktualna homologacja. Jeśli homologacja nie jest ważna, oznacza to, że urządzenie nie jest dopuszczone do pracy przez Urząd Skarbowy.
  • Faktura VAT. Jest to dokument niezbędny do zarejestrowania kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym, gdyż jest traktowany jako dowód zakupu. Do sprzedaży tego rodzaju urządzeń uprawnione są tylko i wyłącznie jednostki, które prowadzą serwis urządzeń fiskalnych danego producenta. Jeśli sprzęt zostanie zakupiony u innego podmiotu niż serwis, niekoniecznie zostanie dopuszczone do rejestracji w Urzędzie Skarbowym — nawet jeśli otrzymamy fakturę VAT.
  • Nowy moduł fiskalny. W przypadku używanej kasy, jego wymiana jest koniecznością, dlatego warto o tym pomyśleć jak najwcześniej. Koszt tego rodzaju korekty to od 700 do 1000 złotych netto, w zależności od modelu zakupionej kasy fiskalnej.

Używana kasa fiskalna — czy to się opłaca?

Zakup używanej kasy fiskalnej może być kuszący dla początkującego przedsiębiorcy, który stara się rozsądnie wydawać pieniądze. Niskie ceny wahające się w okolicach 400-500 złotych, wydają się o wiele bardziej atrakcyjne niż te w serwisach producentów. Warto jednak zauważyć, że są to urządzenia, w których najczęściej nie wymieniono modułu fiskalnego przed sprzedażą, dlatego konieczna będzie inwestycja w jego zakup oraz proces wymiany. Jak wspomnieliśmy już wcześniej, wiąże się to z dodatkowymi kosztami nawet w granicach 1000 złotych netto. Co więcej, na używaną kasę fiskalną nie ma gwarancji. Oznacza to, że w razie konieczności naprawy, jej koszty mogą znacznie przewyższyć jej rzeczywistą wartość. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli kasa była wcześniej długo używana i jej podstawowe funkcje mogły zostać znacznie wyeksploatowane.

Używaną kasę fiskalną, po dopełnieniu wszystkich formalności, należy zarejestrować w Urzędzie Skarbowym. I tutaj pojawia się kolejna kwestia związana z finansami. Otóż na używaną kasę nie otrzymamy zwrotu części kosztów należnego przy pierwszym zakupie urządzenia fiskalnego. W ten sposób pozbawiamy się dodatkowych pieniędzy a jednocześnie generujemy koszty związane z wymianą modułu fiskalnego oraz z późniejszymi naprawami zużytego sprzętu. Warto na początku działalności zainwestować w nową kasę, która będzie w pełni dostosowana do naszych potrzeb i zapewni komfort użytkowania.