Prawo

Czy trzeba rejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej w przypadku zakupu online a odbioru w sklepie?

Handel online kwitnie w najlepsze – coraz większa liczba raczkujących, jak i tych bardziej doświadczonych przedsiębiorców, decyduje się przenieść swój asortyment do sieci i tym samym trafić do znacznie liczniejszego grona potencjalnych klientów zainteresowanych danymi produktami. Choć rozwiązanie to wiąże się z licznymi udogodnieniami oraz obniżeniem kosztów związanych np. z ograniczeniem roli czynnika ludzkiego, to wciąż właściciele sklepów internetowych na swojej drodze napotykają na liczne sytuacje, które budzą u nich wątpliwości. 

Sklep internetowy a kasa fiskalna: obowiązek czy zbędny wydatek?

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań wśród podatników prowadzących sprzedaż produktów online jest to, czy w przypadku odbioru zamówienia złożonego przez Internet w sklepie stacjonarnym również konieczne jest stosowanie kasy fiskalnej.

Nieustannie aktualizowane przepisy oraz sprzeczne informacje docierające od innych osób prowadzących własną działalność gospodarczą mogą przyczynić się do powstania mętliku w głowie, dlatego też wspomnianą kwestię raz na zawsze wyjaśnia właśnie dzisiejszy wpis!

Czy dzisiaj każdy sprzedawca musi mieć kasę fiskalną online? Odpowiedzi na zadane pytanie może być w rzeczywistości… kilka – wszak wiele zależy chociażby od tego jaką kwotę obrotu przynosi prowadzony sklep internetowy.

Jeżeli w poprzednim roku podatkowym jej wartość nie przekroczyła wysokości 20 000 złotych, wówczas zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podatnika nie jest nałożony obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Jeżeli jednak zainteresowanie sprzedawanymi produktami jest większe, a co za tym idzie podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych osiągnął wyższe przychody, wtedy ma on obowiązek skrupulatnie prowadzić ewidencję transakcji wykorzystując do tego celu właśnie kasę fiskalną (zamiennie zwaną kasą rejestrującą).

Co musi zawierać ewidencja sprzedaży?

Konsekwencje w postaci VAT czy też niespodziewana kontrola urzędu skarbowego, to z pewnością ostatnia pozycja na liście marzeń każdego przedsiębiorcy, dlatego też zawczasu warto zadbać o to, aby w ewidencji uwzględniającej każdorazową sprzedaż danego towaru nie zabrakło absolutnie niezbędnych informacji ułatwiających bezproblemowe zidentyfikowanie danej transakcji.

Mowa tutaj nie tylko o przedmiocie opodatkowania, ale również o:

  • wysokości podstawy opodatkowania;
  • wartości podatku należnego;  
  • danych umożliwiających odnalezienie poszczególnych sprzedaży; 
  • numerze identyfikacji podatkowej (NIP).

Sprzedaż online opłacona przelewem – czy zwalnia ona z obowiązku ewidencjowania sprzedaży?

Ruchem, na który decyduje się zdecydowana większość podatników VAT oferujących sprzedaż towarów przez Internet jest skorzystanie z przepisów prawa znajdujących się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2012 r., w którym to znajduje się regulacja dotycząca zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Należy jednak podkreślić, że ze znacznego ograniczenia dokumentacji nie może skorzystać każdy, kto tylko o tym zamarzy. Zapisy tego rozporządzenia jasno i klarownie mówią, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów występuje wyłącznie wtedy, gdy dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym (za pomocą poczty bądź jednej z licznie dostępnych firm kurierskich), a podatnik dostarczający produkt otrzyma w całości zapłatę za towar oraz dostawę. Ponadto, z prowadzonej ewidencji sprzedaży i dowodów potwierdzających takową wpłatę (np. na rachunek bankowy podatnika) musi wynikać kto był jej odbiorcą, a także czego właściwie ona dotyczyła.

Odbiór towaru zamówionego online w sklepie lub siedzibie firmy

Czy w związku z powyższym przedsiębiorcy sprzedający swoje produkty w e-sklepach, którzy pośród opcji dostawy oferują możliwość odbioru osobistego zakupionych towarów mogą nie wystawiać paragonów? Takie działanie byłoby niezgodne z prawem, gdyż ten sposób odbioru opłaconych produktów nie może zostać uznany za dostawę w systemie wysyłkowym.

Klient przy osobistym sprawdzeniu zgodności oraz odebraniu zamówienia musi więc otrzymać wystawiony paragon, który następnie może mu służyć m.in. za podstawę do ewentualnej reklamacji zakupionego asortymentu (oczywiście wyłącznie przez określony czas).